Goodbye Beijing, welcome Zhenghzhou - Reisverslag uit Zhengzhou, China van John Reichardt - WaarBenJij.nu Goodbye Beijing, welcome Zhenghzhou - Reisverslag uit Zhengzhou, China van John Reichardt - WaarBenJij.nu

Goodbye Beijing, welcome Zhenghzhou

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

03 Mei 2014 | China, Zhengzhou

Goodbye Beijing, hello Zhengzhou
De avond verliep als verwacht, hapje eten (we kozen voor de Chinese MacDonald waar de smaak overigens anders was en niet noodzakelijkerwijs beter) en op tijd naar bed. Vanmorgen een speed visit aan de Beijing Zoo gebracht om levende panda's te kunnen zien. Dat was een bijzondere ontmoeting, ondanks dat de panda zich niet erg levendig toonde. Vooral druk met het verorberen van 100kg aan bamboeblad per dag.
Daarna het zomerpaleis. Een meer dan 900 jaar oud zomerverblijf, gebouwd door een keizer voor zijn vrouw. Als je de rijkdom beschouwt in verhouding tot de welstand van de gewone Chinees, ga je bijna Mao en kornuiten snappen met hun "people's republic. Let wel: bijna. Het bezoek was verder een beetje een toeristisch uitje, dat eindigde met een tochtje per drakenboot over het bijbehorende meer. Na afloop een snelle lunch en door naar het vliegveld.
De afdronk van Beijing is groot, druk en veel Chairman maar toch voornamelijk vriendelijke, vrolijke en open mensen. De kwaliteit van het leven is de achterliggende decennia flink omhoog gegaan en dat weten ze te waarderen. De Chinees is verder wars van gezag (hoe gek het ook klinkt) en heeft een hartgrondige hekel aan "in de rij staan" of wachten.
Harrie bracht ons tot bijna bij de gate, best handig met die nog steeds wat lastige taal hier. Na hem bedankt en gedag gezegd te hebben naar de douane, waar de douanier hopeloos in de war raakte van het feit dat pa en ik dezelfde naam hebben. Even geen Harrie en het wordt gelijk lastig. Uiteindelijk liet hij ons door, maar ik vraag me nog steeds af of hij helemaal zeker van zijn zaak was. Nu onderweg naar Zhenghzhou en Dengfeng waar we morgen een Shaolin Tempel gaan bezoeken.
Bij aankomst op Zhengzhou airport kon de reisorganisatie haar kwaliteiten bewijzen: de gids was niet ter plekke. Het duurde ongeveer een uur en een paar telefoontjes en daar was George. Met enig verkeersoponthoud loodste hij ons veilig naar een beetje een rare nieuwbouwbuurt. Vooral hoge flats die allemaal nog niet afgebouwd zijn en over een gloednieuwe 5 baans snelweg. Het lijkt op een plek waar de Chinees geacht wordt zich uiteindelijk te gaan vestigen, maar maakt een wat vreemde indruk. Zeker niet als gebied waar we nog veel verder in de tijd teruggaan dan Beijing. De historie van deze provincie gaat tot meer dan 1000 jaar voor onze jaartelling terug. Ik meld me met onze bevindingen.