Op verplaatsing en een verrassende ontmoeting - Reisverslag uit Xi'an, China van John Reichardt - WaarBenJij.nu Op verplaatsing en een verrassende ontmoeting - Reisverslag uit Xi'an, China van John Reichardt - WaarBenJij.nu

Op verplaatsing en een verrassende ontmoeting

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

06 Mei 2014 | China, Xi'an

Vandaag is het 6 mei en vieren we de verjaardagen van Myleen en Rianne. We zullen er eentje nemen op jullie gezondheid en ook via deze weg van harte gefeliciteerd namens pa en mij.

We moesten vroeg op, want de trein naar Xi'an wacht niet. Wachten deden wij echter wel. George heeft blijkbaar moeite met afspraken als het er echt om gaat. Een klein half uur na de afgesproken tijd kwam hij met verwarde haren en een verward verhaal aangereden. Wat volgde had niet misstaan in een heftige achtervolging in een politiefilm. Met veel lawaai, absurd hoge snelheid en absoluut geen ontzag voor andere weggebruikers vlogen we door de ochtendspits van Luoyang. We hielden ons groot en, het moet gezegd worden, we kwamen veilig een paar minuten voor vertrek van de trein aan op het station. In de haast vergeet ik George te belonen met een fooi. Op punctualiteit had hij die overigens ook niet verdiend, maar verder was het een prima gids. De "bullettrain" is een uitstekende manier om je snel en comfortabel te verplaatsen door het Chinese binnenland. Met snelheden rond de 300 km per uur waren we binnen anderhalf uur op Xi'an train station. Ook hier even onzekerheid, want geen gids te zien. Maar na een klein half uur bleek ook Holly het station te hebben gevonden. Deze vrolijk en veel pratende dame had goed begrepen hoe ze met ons om moest gaan. Pa vond ze er als professor uit zien en geloven dat hij 83 is, deed ze niet. Voor mij was de kwalificatie "gentleman" weggelegd, en ach het is geen professor maar het kan ook erger.

Onze eerste tocht was naar het hotel. Het Grand New World Hotel (what's in a name!) is groot en wit en blijkt zeer plezierige kamers te hebben en een hotelkeuken waar ze ook westerse gerechten kunnen produceren. Terwijl wij aan onze clubsandwich met Heineken bier zaten, kwam een filmploeg binnen. Het bleken Nederlanders te zijn onder leiding van Natasha Froger (natte tas voor intimi). Toch grappig, zit je midden in China met 7 personen in een restaurant, zijn er 6 afkomstig uit Nederland. Na de lunch hebben we eerst de stadsmuren bezocht. Deze waren vooral hoog en massaal en 600 jaar oud, maar het lijkt alsof dat ons minder gaat imponeren. Daarna langs een lokale jade fabriek. Dat was interessant en bovendien was het een grappige Chinese rondleider en verkoper. Het lukte pa (en dat was geen geringe prestatie) om zich geen "happy Boeddha" van jade aan te laten smeren. De prijs (ca 15.000 Yuan of EUR 1.800) was daarbij een bepalende factor.

Vanavond gaan we dumplings eten. De dumplings uit Xi'an zijn de beste van de hele wereld. Dus dat moet goed komen. Ik zal morgen vertellen wat Dumplings zijn, want we hebben vooralsnog geen idee. Het diner wordt geserveerd in een theaterzaal waar we na afloop een Chinees dans- en zangspektakel (voor het eerst vandaag door Holly niet verkocht als het beste van de wereld, maar toch) gaan meemaken. Ik ga er voorlopig vanuit dat het songfestival klein bier is vergeleken met deze show. Maar ook daarover morgen meer......