Back to Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van John Reichardt - WaarBenJij.nu Back to Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van John Reichardt - WaarBenJij.nu

Back to Shanghai

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

15 Mei 2014 | China, Sjanghai

Na enige beraadslaging zijn we de slag met de chopsticks gisteren heel laf uit de weg gegaan. Een hamburger of biefstuk met frites bleek ook tot de mogelijkheden te behoren, dus de keuze was snel gemaakt. Of we er nu heel blij mee waren, laten we maar in het midden. Ze zijn vast beter in het bereiden van Chinees eten. Na een wandeling door Suzhou waarin we er ondanks dat ons hotel met ca 35 verdiepingen hoog boven veel andere gebouwen uitstak toch in slaagden de weg kwijt te raken, belanden we vermoeid in ons bed.

Vanmorgen eerst een rondvaart door de grote en kleine kanalen van Suzhou en een wandeling over de dagmarkt. Daarmee was de toon voor de rest van de dag gezet. Het zou toeristisch worden! Leuk, maar toch altijd net iets te weinig enerverend. Hoewel die markt heel, heel druk was. Daarna wilde onze gids ons ook de laatste grote kwaliteit van Suzhou niet onthouden. Wij dachten overigens dat we ze wel al allemaal gezien zouden hebben. Vol verwachting (!) stapten wij uit bij de borduurwerkplaats. Ik weet niet of het de grootste, belangrijkste of mooiste van China was, maar ik weet wel dat deze 2 mannen met geveinsde interesse langs vele borduurwerken zijn gegaan. Bij de meesterwerken konden we nog oprecht bewonderend kijken, daar zaten hele knappe stukjes werk tussen, maar toen we in het winkelgedeelte kwamen werd het toch wat genant. Je moet er van houden, maar wij deden dat niet. Tot enig verdriet van de mevrouw van de winkel.

Daarna naar Tsongli. Door ons binnen de kortste keren omgedoopt tot het Volendam van China. Wellicht herinneren jullie je nog dat China je wil doen geloven dat het het Venetië van het Oosten is, maar dat is echt teveel eer. Teveel souvenirwinkels en teveel winkels waar je je in Keizerlijke kleding kan hijsen om vervolgens vereeuwigd te worden. Tsongli blijkt de plaats waar menig Chinese film is opgenomen. Het feit dat er geen auto's kunnen komen en er geen wolkenkrabbers in de weg staan, heeft hier vast veel mee te maken. Wij worden geconfronteerd met acteurs die soldaat zijn en die het leuk vinden om te doen alsof ze de "big noses" gaan neerschieten. Big nose blijkt de "eretitel" voor iedere niet Aziatische toerist.

Na een goede lunch en 2 flessen "local beer" vertrekken we richting Shanghai. De rit verloopt minder hectisch dan de heenweg en we dommelen dan ook weg in onze after lunch dip. In het hotel blijkt alleen de barman ons nog te kennen. Het zal wel toeval zijn. We wandelen naar de Bund, de oever van de rivier en een prachtig stuk Shanghai. De wolkenkrabbers hier krabben nog net wat hoger dan elders. Wat een stad! Op de terugweg lopen we langs alleen maar winkels waar je hele hele hele dure kleding, horloges, sieraden en wat dies meer zij kan kopen. We eten hier in een Kantonees restaurant. De eend was heerlijk, maar het feit dat hij met (mee gebraden) kop en al wordt opgediend blijft minder aantrekkelijk.

Morgen sightseeing in Shanghai.... Als ze maar niet ergens de grootste, beste, eerste van China en omstreken in zijn, dan komt het wel goed. We merken dat we aan het aftellen zijn.